سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساخت سوله استخر

ساخت سوله استخر

ساخت سوله استخر  ، سازه های ورزشی نوعی از سازه ها هستند که استفاده از آنها امروزه بسیار رایج است. یکی از انواع روش هایی که برای ساخت سازه های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد ساخت سازه ورزشی به صورت سوله است. استادیوم های ورزشی، استخر ها و سایر سازه های ورزشی باید به صورتی ساخته شوند که علاوه بر داشتن شکل و ظاهری زیبا و ساختاری مستحکم و پایدار دارای دهانه های بزرگی باشند. به همین دلیل استفاده از سوله ها برای ساخت این نوع از سازه ها می تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.

با توجه به استقبالی که از ساخت سوله های ورزشی خصوصا استخرها توسط عموم مردم صورت می گیرد تقاضا برای ساخت این نوع از سوله ها نیز این روزها افزایش بیشتری داشته است و حتی وام هایی تحت عنوان وام ساخت استخر شنا نیز به متقاضیان ساخت و ایجاد این نوع سوله پرداخت می شود که می تواند به عنوان کمک هزینه ای برای ساخت سوله استخر استفاده شود.

نسبت به انواع دیگر سوله ها سرمایه لازم برای ساخت استخر سرپوشیده یا استخر سر باز بیشتر است و به همین دلیل نیز وام هایی برای این منظور در نظر گرفته شده است علاوه بر این استخرها استفاده عمومی دارند و به عنوان یک سوله شهری که استفاده همگانی دارند مورد استفاده قرار می گیرند به همین دلیل بخش از هزینه ساخت استخر عمومی توسط وام پوشش داده می شود. استخرهایی که پیاده سازی آنها به صورت سوله ممکن است استخرهای سرپوشیده هستند که در آنها فضای اولیه سوله پیاده سازی می شود و سپس نسبت به ساخت کاسه و بدنه استخر و سایر قسمت های آن اقدام می گردد.

ساخت سوله استخر سرپوشیده

در ساخت کاسه استخر این نکته باید در نظر گرفته شود که کف و بدنه حتما باید دارای مقاومت بالایی باشند زیرا در داخل و خارج استخر تغییرات فشار بسیاری صورت می گیرد که در صورت نداشتن مقاومت کافی دچار آسیب خواهد شد. مصالح و متریالی که در ساخت کف و بدنه استخر استفاده می شوند نیز باید متناسب با این شرایط انتخاب شوند و مورد استفاده قرار گیرند. زیرا در صورت نامرغوب بودن و نداشتن کیفیت و استحکام لازم تخریب خواهند شد. معمولا برای ایجاد استحکام و مقاومت در سازه استخر از بتن مسلح یا آرمه استفاده می شود.

بتن آرمه یا مسلح نوعی بتن است که در میان آن و برای ایجاد پایداری در بتن از آرماتور یا میلگرد استفاده می شود. در واقع پایداری بتن آرمه به علت وجود آرماتورها در میان بتن است که این امر سبب افزایش مقاومت کششی و فشاری بتن خواهد شد. مورد دیگری که اجرای آن در ساخت سوله استخر اجباری است اجرای عایق کاری رطوبتی در سطح خارجی و روکش های محافظ در برابر رطوبت در سمت درونی کاسه استخر است که دلیل اجرای آن نیز کاملا واضح و مشخص است.

ساخت کاسه استخر

سطح درونی در کاسه استخر معمولا با استفاده از مصالحی که نرم هستند و سطوح صافی دارند پوشیده خواهد شد. این مصالح باید به گونه ای انتخاب شوند که در اثر برخورد مداوم با کلر دچار آسیب نشوند و همچنین این قابلیت را داشته باشند که به سادگی قابل تمیز شدن باشند و در برخورد با بدن افرادی که به عنوان شناگر از استخر استفاده می کنند نیز افراد را دچار آسیب دیدگی نکنند. معمولا از انواع مختلفی از کاشی که به عنوان کاشی استخری معروف هستند در ساخت سوله استخر و در کاسه استخر استفاده می شود که تمامی این مشخصات مهم را دارا است و می تواند نیازهای سازنده را تأمین نماید. ساخت لبه استخر نیز از بخش های مهم است که باید توجه به نکات مهم و استاندارد در ساخت آن شود.

 

جنس لبه استخر باید از مصالحی باشد که محکم باشند و دوام بالایی داشته باشند، گوشه های آنها تیز نباشد، لغزنده نباشند، شکاف نداشته باشند و سطحی یکپارچه ایجاد نمایند و همچنین در صورتی که استخر روباز است نسبت به عواملی مانند سرما و یخ مقاومت کافی داشته باشند. ساخت سوله استخر نیاز به بکارگیری افراد متخصص و حرفه ای دارد و اگر قصدساخت سوله این نوع سازه را دارید بهتر است حتما با در این زمینه از افراد باتجربه و ماهر کمک بگیرید.