سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تهاتر اجرا و پیمانکاری ساختمان

تهاتر اجرا و پیمانکاری ساختمان

تهاتر اجرا و پیمانکاری ساختمان ، امروزه با توجه به وسعت اجرای پروژه های مختلف در صنعت ساخت و ساز بار اصلی اجرای عملیات مختلف ساختمانی بر دوش شرکت ها یا اشخاصی است که تحت عنوان شرکت های پیمانکاری ساختمان به فعالیت در این حوزه می پردازند و اقدام به ارائه انواع خدمات و سرویس های مورد نیاز در این حوزه نموده اند.

شرکت های پیمانکاری ساختمان با عقد قراردادهای پیمانکاری ساختمان به اجرا عملیات در پروژه های ساختمانی و یا مدیریت و اجرای عمومی و کلی پروژه ساختمانی می پردازند و بسته به نوع قرارداد پروژه ساخمانی را در یک زمان مقرر و با دریافت دستمزد مشخص شده به پایان می رسانند و به کارفرما تحویل می نمایند. هزینه پیمانکاری ساختمان را نمی توان به صورت کلی و برای پروژه های مختلف ساختمانی مقدار ثابت و استانداردی در نظر گرفت زیرا این هزینه با توجه به حجم پروژه، پیچیدگی های اجرا، متراژ پروژه و … تعیین خواهد شد و نوع قرارداد پیمانکاری که منعقد می شود نیز در میزان دستمزد و همچنین نحوه دریافت دستمزد توسط پیمانکار موثر خواهد بود.

بنا بر تجربه برای هر پروژه ساختمانی نوعی از روش قراردادی مناسب و بهینه خواهد بود و در صورتی که انتخاب اشتباهی در این مورد صورت گیرد نیز ممکن است خسارت هایی به پروژه وارد شود و کیفیت کار با آنچه مورد انتظار است در تناقض باشد. روش های جدید عقد قراردادهای پیمانکاری سعی در بهینه سازی و تسریع اجرای عملیات دارند و همواره تلاش می شود تا با توجه به شرایط روز استانداردهایی تعیین گردد که شرایط مطلوبی را هم برای کارفرما و هم برای پیمانکاری ساختمان در پروژه ایجاد نماید.

تهاتر اجرا

یکی از روش هایی که برای عقد قرارداد و اجرای ساخت و ساز امروزه مورد استفاده قرار می گیرد تهاتر اجرا و پیمانکاری ساختمان می باشد. تهاتر برگرفته از یک واژه حقوقی معتبر و قدیمی است که در حقوق به این صورت تعریف می شود که چنانچه دو دین از یک جنس وجود داشته باشد می توان با استفاده از تهاتر پرداخت دیون را انجام داد. تأکید بر یک جنس بودن دیون است.

تهاتر در اجرای ساختمان به این معنی است که پیمانکار در قبال انجام امور پیمانکاری و به عنوان دستمزد واحدهای مسکونی یا تجاری را در تعداد مشخصی از کارفرما خریداری می نماید. یعنی در قرارداد با توجه به درصد تهاتر توافق شده ذکر می گردد که بعد از پایان پروژه تعداد مشخصی از واحدهای ساخته شده به مالکیت پیمانکار درخواهد آمد. تهاتر می تواند در قسمت های مختلف انجام بگیرد. و انجام آن می تواند برای پیمانکار و کارفرما مزایایی را در پی داشته باشد.

تهاتر اجرا و پیمانکاری ساختمان سبب می شود که سازنده سازه بدون پرداخت هزینه ای ساخت پروژه را آغاز نماید و این امر می تواند موجب آسودگی خاطر در اجرای پروژه ها برای سازنده باشد. همچنین کارفرمای پروژه یا مالک و سازنده پروژه با توجه به روندی که در بازار در خصوص کاهش فروش ملک وجود دارد با استفاده از این روش می تواند نگرانی خود را از این موضوع از بین ببرد و بخشی از سازه را فروخته شده در نظر بگیرد. با توجه به امکاناتی که پیمانکاران ساختمانی در روش تهاتر اجرا به کارفرمایان ارائه می دهند بخش زیادی از زمان کارفرما در این روش بهینه می شود و بابت مسائلی مانند خرید مصالح اتلاف نخواهد شد.

پیمانکاری ساختمان و تهاتر اجرا

 

پیمانکاران ساختمانی در روش تهاتر اجرا موظف هستند که از مصالح با کیفیتی که مورد تأیید کارفرما هست استفاده نمایند، از نیروی انسانی ماهر، با تجربه و متخصص که صلاحیت فنی کافی دارند در اجرایی پروژه ها استفاده نمایند. ابزار، وسایل و ماشین آلات کافی و لازم را برای اجرای پروژه در اختیار داشته باشد. در صورتی که نوع قرارداد پیمانکاری با مصلح منعقد شده باشد پیمانکار موظف است تمامی مصالح و متریالی که در عملیات مختلف برای اجرای پروژه مورد نیاز است را تأمین نماید. همچنین در صورتی که پروژه دارای ناظر باشد پیمانکار موظف است که در زمان اجرای پروژه قبل از اجرای هر مرحله موارد را با ناظر پروژه هماهنگ نماید و عملیات را با حضور ناظر پروژه انجام دهد.